سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
دانش بیش از آن است که به شمار در آید، پس از هر چیز نیکوترینش را برگیر . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 
امروز: یکشنبه 103 اردیبهشت 16

یکتاپرستی عبارت است از باور به یک خدای یگانه، ایزدی که همه چیز و همه پدیده‌ها را آفریده یا دربرمی‌گیرد.



 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 10:32 صبح | نظرات دیگران()

سه‌گانه‌پرستی یا تثلیث یکی از اعتقادات بنیادین مسیحیت است که بر اساس آن خدای یگانه در سه شخص خدای پدر، خدای پسر (که در عیسی مسیح تجسم پیدا کرد) و خدای روح‌القدس می‌باشند. این سه ذات یکسانی داشته ولی از هم متمایز می‌باشند.

مورخین عموماً توافق نظر دارند که کتاب مقدس هیچ جا آشکارا تثلیث را بیان نکرده‌است. مورخ ریچارد سووین بورن (از جمله مورخینی که اعتقاد به تثلیث دارد) این مسئله را اینگونه توضیح می‌دهد که اگر عیسی میخواست تثلیث را مشخصاً بیان کند بجز اندکی، بقیه منظور او را اشتباه میفهمیدند. بنابراین او تعلیماتی بر جای گذاشت که بصورت ضمنی تأیید کننده تثلیث باشند و مسیحیان بعدی بتوانند آنها را به شکل منظم در آورند. بین مورخین توافق نظری در مورد اینکه آیا واقعاً تثلیث جزو تعلیمات کتاب مقدس هست وجود ندارد.


 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 10:26 صبح | نظرات دیگران()

ضدخدایی یا آنتی‌ته‌ایسم نوعی جهان‌بینی است که بر خلاف بی‌خدایی که با دیدگاه شک گرایانه وجود خدایان را تنها زیر سوال می‌برد، به نفی وجود خدا پرداخته، فعالانه به مقابله با باور به خدا با استدلال مخرب بودن این باور می‌پردازد. از ضدخدایان معروف می‌توان به کریستوفر هیچنز و ریچارد داوکینز اشاره کرد.


 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 10:24 صبح | نظرات دیگران()

همه خدایی (Pantheism) باور به این است که خدای غیرطبیعی وجود ندارد. واژه خدا مترادف است با قانون‌مندی حاکم بر امور جهان. بنابر این نظریه، خدا موجودی که جدا از این عالم باشد، نیست؛ بلکه کل نظام طبیعی است یا جنبه‌ای از آن؛ یا جهان به طور کلی خداست؛ یا قوه و قدرتی که در تمام جهان انتشار و نفوذ دارد خداست. خدا همه جا هست و همه چیز یا در همه چیز است. باروخ اسپینوزا از مشهورترین فلاسفه معتقد به این مکتب است.



 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 10:20 صبح | نظرات دیگران()

اعتقاد به وجود چند نیروی برتر از انسان در طبیعت را چندخدایی می‌خوانند. بیشتر دین‌های بشر از این دسته‌اند.

انواع مختلفی از چندخدایی وجود دارد. پرستش ارواح در گذشته، و اعتقاد به وجود ارواح در تمامی موجودات طبیعت از ابتدایی ترین اشکال چند خدایی می‌باشد.

باور به چند ارباب با خصوصیات بشری که هر یک به اداره امور بخشی از طبیعت می‌پردازند یکی از مهم ترین اشکال چند خدایی می‌باشد.

چند خدایی اساطیر یونانی، اساطیر رومی، اساطیر نوردیک، اساطیر سومری، اساطیر عیلامی، اساطیر بابلی، اساطیر مصری، آشوری، بعضی فرقه‌های هندو، آزتک‌ها از این دسته می‌باشند.


 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 10:16 صبح | نظرات دیگران()

بت تندیسی از سنگ یا چوب یا فلز یا هر چیز دیگری‌ست که به ریخت انسان یا جانور یا هر ریخت خیالی یا راستینی بسازند و پرستش کنند.


 نوشته شده توسط حسین کربلایی در پنج شنبه 89/4/31 و ساعت 9:57 صبح | نظرات دیگران()

فیلسوفان:  کارل مارکس - آرتور شوپنهاوئر - توماس هابس - مارتین هیدگر - نوآم چامسکی - کارل پوپر - فریدریش نیچه - ژان پل سارتر - جان استوارت میل - اومبرتو اکو -  سیمون دوبوار - تونی کلیف - برتراند راسل - دیوید هیوم - لودویگ فوئرباخ - آین رند - آلبر کامو - دنیل دنت - مارکیز دو کندورسه - آگوست کنت - دنی دیدرو - جرج سانتایانا - میخائیل باکونین - پیتر سینگر

سیاستمداران:  جوزف استالین - دیوید میلیبند - میخائیل گورباچف - ولادیمیر ایلیچ لنین - مائو - فیدل کاسترو - لئون تروتسکی


 نوشته شده توسط حسین کربلایی در چهارشنبه 89/4/30 و ساعت 1:35 عصر | نظرات دیگران()
   1   2      >
درباره خودم

جهانبینی صحیح = زندگی سالم
حسین کربلایی
براستی به چه خدایی معتقدیم؟ کدامین خدای را می پرستیم؟ صفات و مشخصات خدایی که می پرستیم چیست؟ اگر به خدایی کامل و بی عیب معتقدیم پس چرا در اعتقادمان دچار تزلزل می شویم؟ اینجا مجالی است برای بحث در مورد خدا. از گفتگو با شما خرسند خواهم شد.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 0
مجموع بازدیدها: 14630
جستجو در صفحه

خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو